Fangekoret har sunget sin sidste sang i Statsfængslet Vridsløselille

Med leder af fangekoret, organist Louise Adrian

Sted: Damgårdshave, Damgårdsvej 12 Fangekor

I 2019 kan fangekoret fejre 25 års jubilæum. Det hele startede i det små og skjulte indenfor murene på Statsfængslet Vridsløselille i 1994, men da koret i 2004 udgav en cd, kom der efterspørgsel på at holde koncerter udenfor murene. I alle årene har koret været ledet af Louise Adrian, der er opvokset i Røde Vejrmølleparken i Albertslund. På denne aften vil Louise fortælle om et helt særligt job og om Fangekorets usædvanlige historie.

En tillidsmand fortæller

Med Albertslund kommunes tidligere HK-tillidsmand Harry Halkjær Born

Sted: Damgårdshave, Damgårdsvej 12

Fra en stilling som sekretær i Frie Børnehavers Albertslundafdeling kommer Harry til en stilling i Fritidsforvaltningen, som planlægger af kommunens sommer- og ferieaktiviteter for skolebørn. Dengang var der ingen skolesøgende børn, som gik og kedede sig, for de kunne bare slå op i Harrys folder: ”Hvad kan du lave i Albertslund”. I 1978 bliver han valgt som tillidsmand for HK-medlemmerne på rådhuset og sluttede sin karriere ved kommunen, som formand for kommunens tillidsmandsring, som repræsenterede de dengang ca. 3.000 ansatte. Vi skal også høre om Harrys senere karriere som konsulent, først i LO og sidenhen i HK.

• tlf. 4364 1353 eller 2966 4164

Vikingevejen og vikingebroen i Store Vejleådalen

Med naturvejleder Kristian Jepsen fra Kroppedal Museum

Sted: Kroppedal Museum, Kroppedals Allé 3, 2630 Taastrup Vikingebro

Projekt Vikingebro har Nordea Fonden som hovedsponsor med en samlet udgift på 14. millioner kroner. Det 3-årige projekt er nu færdigt, og klar til indvielse den 13. september 2019 med bl.a. Nationalmuseets direktør, Rane Willerslev, som æresgæst. Den 800 meter lange vikingevej, incl. Broen på 140 meter, er bygget på vikingemaner af professionelle håndværkere, frivillige, skoleelever og praktikanter.  Naturvejleder Kristian Jepsen viser os det færdige projekt, men du skal være rimelig mobil for at deltage.

Arrangementet er kun for medlemmer af ALF.

• tlf. 4364 1353 eller 2966 4164

Mit liv i Albertslund før og efter borgmesterposten.    Billede 2

Fortalt af borgmester Steen Christiansen

Tid:  Torsdag den 9. maj kl. 1900

Sted: Damgårdshave, Damgårdsvej 12

Efter snart 9 år i borgmesterstolen vil ”Borgmestersteen” fortælle om sin tid og sit virke, såvel politisk som arbejdsmæssigt, herunder sin tid som skolelærer og viceinspektør på de nu nedlagte skoler i Syd og på Hyldager.

Steen vil også fortælle om byens udvikling i hans borgmestertid og forhåbentlig løfte sløret for, hvordan han ser byens udvikling i de kommende år.

Maj 2019

Tilmelding via:

• telefon 4364 1353 eller 2966 4164

Kendte folk i Vridsløselilles fængsel    Billede 1

Fortalt af Henny Mesnickow, Emil Kruuse og Troels Øhlenschlæger

Tid:  Onsdag den 24. april kl. 1900

Sted: Damgårdshave, Damgårdsvej 12

Socialdemokratiets stiftere Louis Pio, Poul Geleff og Harald Brix sad fængslet i Vridsløselille Forbedringshus fra 1873-1875. Geleff skrev i 1876 om dette i bogen ” Under Laas og Lukke”.

Andre usædvanlige indsattes historier var den om børnehjemsforstanderinde Vilhelmine Møller og den om justitsminister Alberti. Vi vil fortælle disse historier på en aften med fængselshistorier.

Henny er leder af Museet om Statsfængslet Vridsløselille, Emil har skrevet et bogmanuskript om fængslets historie frem til 1909 og Troels er arkivar på lokalarkivet.

April 2019

Tilmelding via: