Generalforsamling i Albertslund Lokalhistoriske Forening

3. Beretning fra Lokalhistorisk Samling v. arkivlederen
  4. Aflæggelse af regnskab v. kassereren
  5. Budget, det nye program og fastsættelse af kontingent
  6. Valg til bestyrelsen: På valg for 2 år er Per Gustafsson, Steen Kramer, Emil Kruuse og Bjarne Andersen. Per Gustafsson ønsker ikke genvalg.
  7. Valg af suppleanter
  8. Valg af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant
  9. Indkomne forslag. skal være bestyrelsen i hænde senest en uge før generalforsamlingen (senest den 13. september 2021)

Der serveres en øl/vand under mødet.

Efter generalforsamlingen fortælles:

• Brudstykker af historien om Albertslund Vest, bl. a. de nye bebyggelser på Stensmose- og Hjørnegrunden, hvad var der før?
  • Tornadoens vej fra Faklens Kvarter til Egelundsskolen og mere om skolens historie.

Tilmelding ikke nødvendig

Fra fortid til nutid i Vallensbæk

Tid:  Onsdag den 27. oktober kl. 1900

Sted: Damgårdshave, Damgårdsvej 12

Nabobyen Vallensbæk har været en del af en lang udvikling - ligesom Albertslund.

Navnet knytter sig først som kirkelandsby, sogn- og landsbyfællesskab - senere som sognekommune og primærkommune. I det 20. århundrede er den moderne tid kommet til kommunen - gartnerier og sommergæsterne kom først. I 1960'erne kom der for alvor gang i boligbyggeriet og den bydannelse vi kender idag - det sker i takt med at hovedstadsområdets fingerplan bliver realiseret.

Troels fra Lokalhistorisk Samling i Albertslund vil fortælle om udviklingen fra fortid til nutid - ved hjælp af nogle centrale nedslag i Vallensbæks historie og med et sideblik på forskelle og ligheder med Albertslund.

Hans byggede en by

Fortalt af Hans Thiil Nielsen

Tid:  Torsdag den 18. november kl. 1900

Sted: Damgårdshave, Damgårdsvej 12

Byen hedder nu om stunder Albertslund. Hans Nielsen var i 31 år medlem af sognerådet i Herstedernes Kommune. I 18 år var han sognerådsformand og i de sidste 4 år til 1968 borgmester.

Hans stod i spidsen for en gradvist voksende skare af byplanlæggere, ingeniører og arkitekter, som på bar mark opførte en by, Albertslund – opført efter en plan, den mest gennemtænkte plan vi har set i Danmark. I får meget at vide om Hans og hans liv, hans indstilling til livet, hans liv uden for rampelyset, hans drømme og hans utrolige virketrang.

Hans næstældste barnebarn holder foredraget og du må hjertens gerne supplere med anekdoter og spørgsmål.

Julearrangement

Tid:  Tirsdag den 7. december kl. 1900

Sted: Damgårdshave, Damgårdsvej 12

Lokalhistorisk Forening afholder igen i år julefest med gløgg og æbleskiver.

Der bliver lejlighed til sammen med Per Spillemand at synge julesange og få sig en hyggelig sludder. Der vil også blive fortalt om nogle af Lokalhistorisk Samlings nyerhvervede indleveringer, og vist en billedkavalkade fra Albertslund i 2021 taget af foreningens fotograf Inge Andersen og redigeret af Willy Hørmark.