Grotid i Glostrup v. arkivleder Camilla Lynggaard Boysen

Hovedvejen

Tid: Torsdag den 1. oktober kl. 19.00

Sted: Damgårdshave, Damgårdsvej 12, Albertslund

Vi skal tilbage til Glostrups opblomstringsperiode op gennem 1950’ og 1960’erne. Det var en tid, hvor Glostrup stadig var langt ude på landet med højt til himlen. Her var plads til både børnefamilier og et hastigt voksende handelsliv og industriby.

Camilla fra Byhistorisk Hus i Glostrup finder de gode fotos frem og tager dig med tilbage til en tid med dufte fra ”Lakridsen” og kolde fristelser fra Premier Is, med dans på Siesta, fest på Restaurant Byparken, fejringen af S-toget og meget andet.

Det var kort sagt en tid med Grotid i Glostrup, Vi slutter aftenen med at se en lille film med netop denne titel.

Som følge af begrænsninger på grund af Covid-19 må der kun være 50 personer i salen på Damgårdshave - tilmelding til arrangementet er derfor nødvendig på telefon 4364 1353 eller 2966 414, eller via mail til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Plakat

Fængselsinspektørboligen i fortid og fremtid

Med museumsleder Henny Mesnickow fra Fængselsmuseet og Henrik Seidenfaden og arkitekt Lena Corselli fra Vridsløselille Fængsels Venner.

Inspektørbolig

Nord for Statsfængslet i Vridsløse blev der i 1897 bygget en statelig embedsbolig til fængslets inspektør.
Denne store, gule villa, som er omgivet af en park med interessante gamle træer, har meget at fortælle.
Den har ligget diskret, trygt og sikkert udenfor fængslets høje mure, men nu er der kommet nyt fokus på den, fordi det er nye tider på fængselsgrunden.
Hvem har egentlig bygget den?
Hvem har boet i den? Og hvordan er den indrettet og hvordan har livet formet sig her før og siden?
Efter pausen skal vi høre om vore ønsker for en restaurering og benyttelse af bygningen fremover.
Kom og hør om denne for Albertslund, helt særlige og interessante bygning!
En bygning der lige nu trænger til et kys!

Plakat

Husk tilmelding på telefon 4364 1353 / 2966 4164 eller på mail til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Arrangementet er aflyst på grund af situationen omkring Coronavirus - søges afviklet i løbet af efteråret i stedet.

Hans byggede en byHans Nielsen

Fortalt af Hans Thiil Nielsen

Sted: Damgårdshave, Damgårsvej 12, Albertslund

Byen hedder nu om stunder Albertslund. Hans Nielsen var i 31 år medlem af sognerådet i Herstedernes Kommune. I 18 år var han sognerådsformand og i de sidste 4 år til 1968 borgmester.

Hans stod i spidsen for en gradvist voksende skare af byplanslæggere, ingeniører og arkitekter, som på bar mark opførte en by, Albertslund – opført efter en plan, den mest gennemtænkte plan vi har set i Danmark. I får meget at vide om Hans og hans liv, hans indstilling til livet, hans liv uden for rampelyset, hans drømme og hans utrolige virketrang.

Hans næsteældste barnebarn holder foredraget og du må hjertens gerne supplere med anekdoter og spørgsmål.

Plakat.

Fra damp til motor med Bo-Vest som endestation. Damptog

Med fhv. trafik- og driftsleder Kurt Andersen, Kildegården

Sted: Damgårdshave, Damgårdsvej 12, Albertslund

Efter en opvækst i det Midtjyske får Kurt en lang karriere i DSB, hvor han oplever hele udviklingen fra damp til motordrift. Han slutter i togledelsen efter tjeneste på over 100 stationer og mere end 20 flytninger. Efter pausen vil Kurt fortælle om sit liv i boligbevægelsen i bl.a. Vibo, Lejerbo, VA og AB, hvor han også kom med i ledelsen af den første store renovering af Kanalens kvt.

Plakat.

Bo Vest

Grotid i GlostrupHovedvejen

Med arkivleder Camilla Lynggaard Boysen

Sted: Damgårdshave, Damgårdsvej 12, Albertslund

De historiske tråde for Glostrup og Albertslund er helt naturligt flettet sammen, og denne aften dykker vi ned i en periode, som mange stadig kan huske med nostalgi. Vi skal tilbage til Glostrups opblomstringsperiode op gennem 1950' og 1960'erne. Det var en tid, hvor Glostrup stadig var langt ude på landet med højt til himlen. Her var plads til både børnefamilier og et hastigt ovksende handelsliv og industriby. Camilla fra Byhistorisk Hus i Glostrup finde de gode fotos frem og tager dig med tilbage til entid med dufte fra "Lakridsen" og kolde fristelser fra Permier Is, med dans på Siesta, fest på Restaurant Byparken, fejringen af S-toget og meget andet. Det var kort sagt en tid med Grotid i Glostrup. Vi slutter aftenen med at se en lille film med netop denne titel.